13 January 2013

Muhammad Faris

Assalamualaikum..

Selamat pagi dan selamat berhujung minggu. Update terkini, semalam saya sibuk di hospital teman kakak dan abang ipar. Anak saudara lelaki saya "Muhammad Faris" atau lebih dikenali sebagai "Mat Faris", mengalami fracture pada tulang di tangan dia. Dia bertahan menahan sakit selama lebih 9 hari. Pada permulaannya, dia bermain bola sepak sebagai keeper. Selepas bersunat, that's the first day dia turun padang untuk bermain bola. Pagi sebelum kejadian pada petang tu, dengan penuh bersemangatnya dia membasuh sarung tangan keeper, sebab petang nak main bola katanya.

Tapi, benda dah nak jadi kan. Lepas dia kena tu, dia tak terus balik rumah dia. Dia datang rumah saya dulu. "Nak tido sini", katanya. Bila hari dah makin malam, dia ada mengadu kat saya, katanya "makteh, tangan saya sakit".. Saya dengan terpinga-pinga, menjawab "oh, sakit kat mana. Meh makteh sapu minyak angin dulu..".. Jadi, saya pun tolonglah sapukan minyak pada tangan dan lengan dia. Malam tu dia tido macam biasa. Tapi, pagi esoknya dia dah macam lembik je. Dia baring dan tido je. Saya dah jadi macam pelik. Tanya dia, "Faris, sakit lagi ke tangan tu?"... Dia cuma angguk je. Bila saya rasa badan dia, "Ya Allah! Panasnya.."..

Terus call umi dengan abah dia bagitahu. Bawak pergi klinik, katanya terseliuh sikit dan dia demam sebab sakit pada tangan tu. Okey, balik rumah, makan ubat. Tapi, lepas 2 hari tangannya makin membengkak. Pergi lagi berubat tradisional pulak. "Berurut".. Lepas berurut, dia macam dah okey sikit. Tapi, sehari lepas tu tangannya membengkak dan makin membengkak lagi. Dia selalu menangis, kata "sakit".. Kemudian, bawak pergi klinik Sulaiman untuk X-ray. Doktor kat situ kata dia tak patah. Haih. Makin risau Umi dan Abah dia. Sebab tangan Faris makin membesar bengkaknya. Lebiih membimbangkan, tumbuh pulak bintik-bintik berair besar ala-ala macam melepuh gitu dan berair-air. Tangan Faris bengkaknya lebih besar daripada kaki dia. Disebabkan dia asyik menangis kata sakit, akhirnya Umi dan Abah bawak dia pagi semalam ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

Bila doktor di hospital check dan x-ray, rupa-rupanya tangan mat Faris ada fracture pada tulang. Jadi, disebabkan tangannya yang dah membengkak sampaikan bila kita pegang terasa keras dan bintik berair ala melepuh tadi dah main membesar, Doktor terus decide untuk buat operation pada tangan dia.

Secara psikologinya, Faris takut sebab segala apa yang nak dibuat masa operation diberitahu kepada Abahnya depan-depan Faris. Budak-budak memang takut. Dia asyik menangis cakap "takut..." Bila saya sampai kat wad sementara tu, Faris tengah menangis. Saya cuba pujuk dan tenangkan dia. Sebab saya memang rapat dengan dia. Rasa kat dada, denyutan jantung dia laju. Sebab dia takut. Mat Faris takut Doktor potong tangan dia. Huu. Sape-sape pun lah akan takut kan? Inikan pulak budak-budak baru darjah 6.

Faris masuk bilik bedah dalam pukul 2 gitu. Masa jururawat tolak dia masuk tu, Oh! Saya rasa sebak sangat. Doktor cakap dia akan dibius sepenuhnya, dan ini bermakna Faris tak akan sedar time operation tu. Jadi, doktor kata akan masukkan tiub untuk bantu pernafasan dia sebab Faris tak boleh nak bernafas sendiri. Waktu sedih sangat. Tengok Umi dan Abah dia risau je. Saya teman akak dan abang ipar kat luar bilik bedah tu. Lamanya, dekat 5 jam.

Dekat pukul 6 lebih macam tu, Faris ditolak keluar dari bilik bedah. Saya nampak balutan pada tangan dia banyak darah. Habis selimut pun terkena darah. Bila dah sampai wad kanak-kanak, nurse tukar balutan dia. Saya sedih bila dia tanya.."makteh, tak boleh makan dengan minum lagi ke?.." Huu. Sebab Faris kena puasa start 8pagi sebelum operation sampailah pagi ini. Muka Faris pucat, banyak hilang darah dan lapar. Tangan Faris dibelah untuk mengurangkan bengkak. Ada wire yang dimasukkan dalam tangan dia. Doktor jugak dah buang nanah yang berada dalam bengkak tu. 150CC nanah.

Mat Faris memang suka main bola. =)
Bengkak + Jangkitan Kuman
Usaha memujuk Mat Faris. 

Akhirnya. Baru keluar dari bilik bedah. Alhamdulillah.
 
Oleh itu, abang-abang, kakak-kakak, dan adik-adik yang gemar bersukan, berhati-hatilah semasa melakukan aktiviti anda. Macam Faris, nak ganti Apex punya pasai terlantar kat hospital sekarang.

Walau apa pun, moga Allah beri kekuatan pada Muhammad Faris, Umi dan Abah dia.

Makteh sayang Mat Faris. =)

No comments:

Post a Comment