02 February 2013

Tak Dapat Kerja Lagi. :)

Assalamualaikum.

Sekejapnya, hari ni dah masuk 02/02/2013. Rasanya macam baru je 01/01/2013, tapi sekarang dah berada dalam bulan Februari. Dan terasa macam agak dah lama jugak aku dah habis degree. Budak-budak yang baru habis pun dah dapat kerja awal dari aku. Cuma aku je yang masih terkapai- kapai sibuk ke sana ke mari, isi borang itu dan ini. Print resume, fotostat ic, fotostat surat beranak, fotostat sijil-sijil, dan berulang-alik ke pejabat post. Post segala benda yang diperlukan untuk aku apply kerja-kerja kosong yang ada.

Namun begitu, hasilnya masih lagi sepi. Sepi tanpa sebarang khabar berita lagi. Makin aku cuba untuk bersabar, makin aku bertambah risau dan bimbang. Dah banyak kali juga aku cuba untuk memberi semangat pada diri, tapi kadang-kadang aku tak mampu nak kawal perasaan dan emosi yang selama ni membelenggu. Bukan aku tak cuba untuk cari kerja sementara dulu, tapi kalau nak ulang- alik dari rumah ke bandar Temerloh tu, aku takde transport. Sudahlah jauhnya saje dari rumah ke bandar dah 25km. Nak harapkan bas City Liner tu yang hanya ada satu saja, memang jawabnya aku tak akan sampai ke tempat kerja pada waktunya. Bas tu cuma ada dalam pukul 10 pagi. One- way ke bandar. Petang pun ada dalam pukul 1 petang aje. Nak naik teksi, pun lebih kurang sama je. Mahu berjam-jam menunggu. Apatah lagi nak mengharapkan teksi ada di awal waktu pagi. Memang itu satu harapann je la. Ditambah pula dengan aku ni yang masih lagi sedang mengumpul wang ringgit untuk ambil lesen yang entah bila aku akan dapat.

Mungkin ianya kelihatan macam satu alasan je. Terpulanglah. Kalau mereka yang selalu berkata-kata tu boleh tolong aku takpe la jugak. Tapi, tak habis-habis nak perli aku. Selagi aku boleh bersabar, aku akan telan je kata-kata tu. Jangan aku meletop sudahlah. Nanti tak pasal-pasal pulak bergaduhh. Aisehh. Korang ada transport, boleh la senang cakap.

Dan tipulah, kalau aku cakap aku tak jeles bila tengok kawan-kawan lain dah ada kerja. Memang perasaan jeles tu ada. Tapi, takpe. Itu rezeki diorang. Dan diorang deserved untuk apa yang diorang dapat kan. Hari-hari aku tak berenggang dengan handphone sebab nak tunggu kot-kot ada mana-mana syarikat atau organisasi call suh datang interview ke. Tapi, memang handphone tu senyap sunyi takde nada dering berbunyi dan takde nombor dari mana-mana yang call buat masa ni. Kalau dulu ada la jugak.

Sekali lagi aku selalu cakap pada diri sendiri “Takpe, kila. Takpe kila. Takpe kila”. Kadang- kadang sampai terrmengalir air mata. Bukan aku ni taknak tolong mak, tapi rezeki untuk aku dapat kerja belum jugak datang-datang lagi setakat ni. Aku pun takde lah apply semua jawatan “pegawai”. Macam lah aku ni pandai buat kerja sangat kan. Kebanyakannya, aku apply jawatan biasa-biasa je yang aku rasa aku mampu pikul tanggungjawab tu. Biarlah, belajar dari bawah dulu pun takpe.

Yelah. Orang bercakap memang lah senang dan aku pun tak mampu nak zip atau pun stapler mulut diorang tu. Cakaplah apa yang orang nak cakap. “Aku dah lali”. Haha. Kental betul jiwa ni, kemaiinnn. Hehe. *Konon*

Cuma satu je yang mampu beri aku semangat. Aku masih lagi berpegang dan percaya pada ketentuan Allah SWT. Dia lah yang memberi dan Dia juga lah yang berkuasa menentukan nasib, hidup, jodoh, masa depan, dan lain-lain dalam kehidupan aku ni. Dan aku percaya bukan manusia yang menentukan rezeki aku. Kalau aku dipilih sekalipun untuk jawatan tu, si pemilih tu hanya perantara saje sebab yang pastinya Allah jualah yang pilih. Dah kalau ditakdirkan bukan aku, maka bukan akulah jawabnya. Selagi aku mampu untuk berusaha, aku akan terus berusaha.

Kenapa diorang selalu tanya seolah-olah diorang tak faham benda ni? Diorang kan lagi tua dari aku, lagi banyak makan garam dalam hidup kan? Why? Why? Huu. Sediihh. Aaah, tiba-tiba nak sedih. Apa la sangat dengan kata-kata orang tu kan. Nanti dah dapat kerja, diamlah mulut-mulut tu semua. Hehe.

So, sekarang aktiviti harian macam biasalah. Jadi anak dara sunti yang paling rajin tolong mak buat kerja- kerja rumah. Haha. Bangun pagi- pagi kemas rumah, basuh kain baju, sidai kain baju, sapu sampah, buang sampah, mop lantai, lipat baju, lap habuk, siram pokok bunga dan sebagainya lah. Haaa! Rajin kan?? Hahahaha. Lalalalala. Weksss!

Ada aku kisahh? Cewahh. Oopss! Salah bual! Hahaha.

P/S: Meroyan agaknya.




No comments:

Post a Comment