15 February 2013

Surat Dari Hati Kecil Untuk Abah


Aku berharap abah balik..

Gila apa? Abah kan dah takde. Macam mana nak balik semula. Huu. 

Tak tahu lah kenapa hari ni aku berangan-angan nak abah balik. Jaga kami semua. Kenapa abah tinggalkan kitaorang semua terkontang-kanting kat sini? Abah tak tahu ke kitaorang susah abah takde? Kenapa abah biarkan mak yang tanggung semua nya? Eeeeiii. Tak reti-reti ke nak balik? Bila abah takde semua benda mak nak kena pikul. Abah tak kan tak tahu anak-anak abah ni semua suka menyusahkan mak? Suka buat perangai, suka lawan mak. Kalau abah ada, baru kami ni reti nak takut. Boleh jugak abah pukul dan rotan kami ni supaya tak degil. 

Abah tahu tak, aku ni anak perempuan? Selalu kena berhati-hati dan berwaspada ke mana saje aku nak pergi. Kalau abah ada, boleh jugak abah jadi pelindung. Boleh jugak abah pastikan keselamatan anak-anak abah. Tapi, aku terpaksa beranikan diri untuk buat semua benda tanpa abah. Walaupun aku perempuan, aku beranikan jugak diri. Aku kuatkan jugak diri yang tak berapa nak kuat ni.

Kalau abah ada, takdelah aku nak ke mana-mana minta kawan yang temankan. Pastinya aku akan pilih abah untuk temankan. Takdelah aku akan menyusahkan kawan-kawan. Abah tahu tak, aku malu setiap kali aku minta pertolongan dari kawan-kawan? Abah tahu takkkkkk??? Huu.

Abah tahu tak, aku teringin nak abah ada di sisi setiap kali aku sedih, setiap kali aku rasa nak menangis. Setiap kali aku rasa tak berdaya, setiap kali aku rasa kecewa. Kalau boleh, aku nak abah lah jadi orang pertama dengan mak yang akan dengar berita-berita gembira dari aku. Dulu masa konvo abah tak ada. Mak duduk dalam dewan sorang-sorang, abah pergi mana? Sepatutnya kerusi sebelah mak abah yang duduk. Eeeeiii. 

Sepatutnya aku pergi sekolah, abah yang hantar. Tapi, abah pergi mana? Abah takde pun. Semuanya aku kena buat sendiri. Sejak dari bangku sekolah tadika lagi sampai lah sekarang, aku nak pergi interview pun abah takde teman aku. Abah tahu tak??? Aku takut bila kena jalan kaki pergi sekolah sorang-sorang? Abah tahu tak, aku takut nak pergi interview sorang-sorang? Abah tahu tak, aku terpaksa tebalkan muka tumpang kawan-kawan pergi sekolah? Aku selalu menyusahkan diorang, abah...

Abah, tahu tak aku selalu pinjam duit kawan-kawan bila aku takde duit? Aku tak sampai hati nak mintak pada mak. Abah tahu tak, mak banyak tanggungan? Siang malam mak menjahit, nak cari duit lebih, abah tahu tak? Kenapa abah tak tolong mak?? 

Abah tahu tak, aku perlukan doa abah di sepanjang hidup aku? Huu. Mana abah?? 

Abah.... Kenapa abah pergi? Huuu.. Abah tak kesian dekat anak abah ni ke? Aku perlukan abah untuk tegur aku. Aku perlukan abah untuk share apa masalah yang membelenggu aku. Aku perlukan ‘marah’ abah tu supaya aku jadi anak yang baik. Abah, tak tahu ke aku rindu kata-kata nasihat abah? 
Abah.. Tak tahu kenapa hari ni terasa aku ini banyak menyusahkan orang lain. Abah, tahu tak aku jadi geram dengan budak-budak yang kurang ajar dengan ayah diorang. Diorang tak reti nak beruntung. Ada ayah marah, tapi diorang tak puas hati. Ada ayah, tapi semuanya nak ayah diorang yang buat. Mengada-ngada. Belum lagi pasal duit. Semua benda nak claim dengan mak ayah masing-masing. Tak malu. Tak cukup lagi ke duit belanja selama ni yang mak ayah diorang dah bagi? Tahulah kaya, tapi kesianlah dekat mak ayah tu. Selfish sangat! Huh. 

Diorang beruntung ada ayah yang bekerja keras tanggung kehidupan diorang sekeluarga. 

Eleh.. Huhuhu..

Takpe abah. Hakikatnya, abah tenanglah di sana. In Shaa Allah, aku akan doakan abah hari-hari. Walaupun, aku belum capai tahap anak paling solehah dan mithali, tapi aku akan usahakan. 

Takpe abah. Semua yang berlaku ada hikmahnya kan? Allah itu Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang. Abah takde pun takpe. Abah tak payah risau sebab aku dah ada pelindung. Hehe. Aku yakin dengan Dia abah. Dah hampir 18 tahun abah takde, Dialah yang jaga aku abah. Time aku tido pun dia jaga aku abah. Apatah lagi time aku sakit, dia nak hapuskan dosa-dosa aku abah. Aku rasa aku lagi selamat dengan Dia abah. Alhamdulillah, time kasih Allah. Syukur, Alhamdulillah.

Takpe abah. Bila abah takde, sebenarnya kami belajar berdikari. Mak pun jadi lebih kuat dari dulu. Abah mesti tak tahu kan, yang mak sekarang ni dah ada muscle dekat lengan dia. Dah boleh kalah dah Malik Noor tu. Urat-urat pada tangan mak, dah boleh challenge urat-urat tangan abah dah. Hehe.
Takpe abah. Walaupun abah takde, Alhamdulillah rezeki anak-anak abah dan mak murah. Ngah dah kahwin, ada 3 orang anak dah. Suami ngah pun baik orangnya abah. Ngah sekarang dah tak macam dulu. Ngah siap pakai stoking dah sekarang ni abah. Dulu, ngah pun hidup susah jugak abah. Alaa, macam kita dulu-dulu. Hidup menumpang dekat rumah orang. Abah ingat tak? Tapi, sekarang ngah dah ada rumah sendiri. Cantik abah. Hehe. Alhamdulillah. Abang Ej pun dah ada kerjaya. Jadi cikgu. Cikgu Sains, Biologi. Abah bangga tak? Abang Ej dah buatkan rumah cantik sikit untuk mak dan kami semua duduk. Abang Ej pun dah kahwin, abah. Isteri dia cantik. Rapat pulak tu dengan mak. Abah, Abang Ej baru je tahun lepas dapat anak sulung, comell. Hehe. Adam Harith, nama dia. Alhamdulillah. Akak pulak, dah bekerjaya. Tercapai jugak hasrat dia nak jadi Interior Designer. Tapi, latest dia dah berhenti kerja tengah cari kerja kat tempat lain pulak. Aku? Aku dah grad bah, bulan 10 2012 dulu kat UTM. Aku amek Psikologi, abah. Hehe. Result aku, Alhamdulillah okey je abah. Tapi, lambat sikit dapat kerja. In Shaa Allah baru nak pergi interview, abah. Abang pulak, dah besar panjang sekarang abah. Dah tak putih macam dulu. Haha. Degil dia masih sama je. Bekeng. Ritu dia kerja, tapi baru berhenti. Alaa, macam abah tak tahu kan anak abah yang sorang tu kan tak boleh berenggang jauh-jauh dari mak. Last, adik. Abah tak sempat jumpa adik lagi kan? Adik gelap macam abah. Hitam-hitam manis gitu. Adik baru habis SPM abah. Tengah menunggu keputusan la tu. Ritu UPSR, adik dapat 5A, PMR dia dapat 8A abah. Tapi, SPM ni tak tahu lagi abah. Alhamdulillah, kami dah besar-besar belaka abah. 

Takpe abah. Memang, bila abah takde kami susah. Tapi, kalau tak susah kami tak belajar rasa bersyukur. Sesusah-susah kami, ada lagi orang lain yang lagi susah, kan abah? Susah lah yang mengajar kami untuk berusaha memperbaiki kehidupan.

Takpe abah. Bila abah dah takde, buat kami selalu jejakkan kaki ke kubur. Di mana disitu jugaklah tempat kami semua akan tinggal suatu hari nanti. Bila pergi jenguk abah, buat aku teringat akan mati. Sayu tu memanglah sayu. Tapi, setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati kan abah. 

Astaghfirullahalazim..

“Abah, semoga abah tenang di sana. Semoga Allah ampunkan segala dosa-dosa abah. Semoga Allah tempatkan abah dalam golongan orang yang Islam dan beriman. Semoga Abah dilindungi dari segala azab siksa. Moga kita sama-sama beroleh ganjaran syurga. Aamiin..”

Semoga kita jumpa lagi nanti, abah..






No comments:

Post a Comment