21 March 2013

Si Peluka Hati


Assalamualaikum

 Orang selalu kata, benda yang dah berlalu jangan diungkit-ungkit lagi. Tapi, kenapa agak-agaknya kita suka membawa kembali cerita- cerita @ peristiwa yang lalu? Kadang-kadang kita tak fikir @ dah memang orang kata taknak ambik tahu langsung dah benda-benda lama, tapi... Ada jugak orang yang mengungkitnya. Kadang- kadang juga, orang lain dah tak kisah dan tak ambik port pun kisah-kisah lama, tapi diri kita ni pulak yang selalu terkenang-kenang dan tersebut-sebut.

Hmmm.. Kenapa ya?

Kalau saya, saya memang susah nak terima kalau ada orang yang depan kita dia baik, tapi belakang duk bercerita itu ini kisah-kisah lama kita pada orang lain. Yang mana hasilnya..... Membuatkan saya sakit hati.. Yes, saya maafkan.. Tapi, kalau dah banyak kali ulang perbuatan yang sama, apa guna kemaafan yang dia pinta-pinta selama ni?

Oleh kerana itu, hati terlalu sempit nak terimanya kembali. Walaupun bila berdepan, memanglah kita boleh je nak bercakap dan berbual macam biasa. Tapi, jauh di sudut hati.. "Aku berkecil hati".. 

Saya ada rasa sakit hati sebab dia suka bercerita seolah- olah saya lah manusia paling binasa dekat alam muka bumi ini. Seolah- olah, perbuatan saya lah yang paling teruk dan hina sekali. Walhal, dia juga pernah melakukan sesuatu yang lebih kurang sama. Dia lupa agaknya? 

Kedua-dua kami perlu mencari bagaimana untuk mengubat hati. Mencari penawar kepada racun berduri. Sebab aku dah takkan lagi percaya pada "backstabber" si peluka hati..


No comments:

Post a Comment