12 March 2013

My true feeling when people using “AKU”

Dulu masa belajar di Universiti, pada awal kemasukan aku selalu lah guna kata ganti nama diri “AKU”. Dengan sesiapa sahaja aku gunakan “AKU” untuk membahasakan diri.
Kalau sekolah dulu aku selalu guna “kome”.

Tapi.....

Tak semua orang selesa bila kita menggunakan “AKU” apabila bercakap dengan mereka. Aku sendiri pernah jugaklah kena tegur dengan seorang kawan ni. Tanyanya, “kenapa guna AKU?, kasarlah..”

“Oh, kasar ke? Sorry.. Dah biasa..”.. Sebenarnya, takde niat di hati untuk berkasar bahasa ke apa. Tapi, dah terbiasa.

Start dekat UTM lah belajar guna “KITA” sebagai ganti kepada “AKU”.. Mula-mula rasa macam agak gedik jugaklah. “tak selesa”. Bila dah selalu ‘terpaksa’ guna, rasa macam sesuai pulak dengan karekter diri yang agak lembut (orang yang kata aku lembut.. aku tak kata).. Memang janggal pada permulaannya, tapi bila dah selalu guna okey je.

Tapi, kalau mengikutkan TATABAHASA Bahasa Melayu, “KITA” tu digunakan kepada diri sendiri dan menyertakan diri orang kedua. Tak percaya, jom refresh balik KATA GANTI NAMA DIRI di link berikut: Kata Ganti Nama Diri, Klik Sini

Cuma masalah sekarang... Bila orang lain yang menggunakan Kata Ganti Nama Diri “AKU” dengan aku, aku pulak yang selalu rasa “kasarnya orang ni...”, haha..

Well.. ^^,

No comments:

Post a Comment