30 November 2012

Pilih Kasih

"Mak tak sayang aku. Mak sayang dia je."
"Cikgu ni, tahu la saya x pandai, dia pandai. Selalu lebihkan dia je."

Senario yang selalu berlaku tak kira la dalam keluarga, persahabatan, di alam persekolahan, di tempat kerja atau sebagainya. Bila cakap soal pilih kasih, mesti ada 1 pihak yang akan terguris hati dan perasaan manakala pihak 1 lagi pula diberi layanan yang lebih baik sampai dia jadi suka hati!

Dulu, zaman kecik- kecik, aku selalu pikir yang mak asik nak lebihkan akak aku je. Apa dia nak semuanya dapat! Asik-asik aku jugak yang kena buat kerja rumah. Masa darjah 6 aku dah start kena memasak. Owh! Aku punye la sakit hati dan geram masa tu. Disebabkan prasangka tak baik tu, aku selalu jadi budak yang suka memberontak, merajuk, menangis, kurang ajar dan lain-lain. Mostly, aku pendam perasaan, tapi ada masa tertentu benda tu meletop! Masa kecik tu, kalau aku x buat kerja rumah konpem kena marah punya dengan mak! Jadi, selalu jugaklah aku lepaskan perasaan geram pada adik-adik. Batang penyapu yang aku pegang selalu jugaklah kena kat adik- adik aku. Aku memang dari kecik x reti nak kontrol perasaan marah dan panas baran tu. Mesti ramai x percaya. But, it was true. You should believe it. Ada jugaklah aku macam kurang ajar dengan abang aku. Sampai mak labelkan aku sebagai 'sombong' sebab asyik-asyik nak marah.

But then when I grew up, I realized that it is not 'pilih kasih'. As a mother, she knows who is her daughter. Mungkin masa kecik bukan sengaja mak nak suruh aku buat semua kerja-kerja rumah tu. Tapi, dia nak didik dan asuh aku supaya pandai menguruskan kebersihan rumah dan tempat tinggal walau di mana pun kita berada. Kesannya, dapat dilihat sampailah sekarang. Aku kurang gemar pada "ketidakkemasan" & "ketidakbersihan"! Yer. Katakan TIDAK! Tak tipu..

Dulu masa 1st year di UTM, aku ada roomate known as Abyka Ayien. Dia okey je. Cuma, masalahnya datang dari aku. Aku memang pandai-pandai dan suka-suka hati je kemas meja dan barang-barang dia. Last-last dia macam x suka kot. Aaaaa. Aku memang macam ni. Jenis tak kisah, high of willingness untuk kerja-kerja mengemas ni, walaupun tak dipinta. Sebab sebelum tu, time kat matrik KMNS, roomate aku known as Shoriya Aruni (sue) tak kisah kalau aku kemaskan meja, katil dan barang-barang dia. Lagi suka katanya.. (Rindu pulak kat sue).. Kiranya aku ingatkan mungkin takpelah aku repeat tabiat yang sama dekat UTM ni. Rupa-rupanya manusia ni tak sama shakila oii. Hehe. Kesian Ayien, sorry tauu.. :) Akhirnya, disebabkan takut Ayien marah, aku dah x usik dan dah x kemas barang-barang dia. Ngee. Ayien garang kot.

So, nak kata kat sini masa kecik-kecik memang kita tak matang lagi. Tingkahlaku semuanya mengikut perasaan. Belum reti lagi nak berfikiran positif dan merasionalkan sesuatu perkara. Sepatutnya: semakin meningkat umur, semakin berkembang pemikiran kita. Dah cantik sangat ciptaan Allah SWT tu. Perkembangan dalam diri kita ini dijadikan selari antara satu sama lain dari sudut fizikalnya, biologikalnya, kinetiknya dan macam-macam lagi. Walaupun setiap daripada kita ada kekurangan masing- masing, tapi Allah selitkan kelebihan tertentu di sebalik kekurangan yang ada. Haa, Itulah aku masa kecik- kecik dulu. Jujurnya, aku ni memang panas baran dan cepat marah. Cuma, x ditunjukkan kepada kawan-kawan sebab dikhuatiri ramai yang akan berkecil hati. Antara orang yang selalu menjadi mangsa kekejaman kemarahan aku adalah Alem. Kesian tu memang kesian, tapi memang kalau nak marah dengan dia sorang je aku x boleh nak kontrol. Lepas gitu je la. Bung bang bung bang aku membebel. Kawan-kawan belum kenal lagi siapa Nur Shakila tu yang sebenarnya. Aku berlakon je depan korang. Keh3.

Aku belum cukup baik, tapi aku x nak jadi jahat. :)


1 comment: