12 November 2012

Kawan

AFNAR..

Heh? Korang adoo? Ni antara nama-nama pelik yang saya pernah jumpa dalam hidup ni. Dulu, mula-mula nampak nama ni dalam name list budak-budak kelas SHY, terbelit- belit jugak lidah ni nak menyebut. Huish. Payoh bebenor. Hak3. Budaknya comel je. Dalam hati dulu-dulu selalu tertanya- tanya. “Budak ni keturunan Jepun ke apa? Ke nenek moyang dia Cina?”.. Haha.  Kenapa saya tertanya- tanya sebegitu adalah disebabkan mata dia yang teettt* itu. Ish. Ini kalau cakap macam ni kat depan- depan dia, mau mengamuk dia. Hoho. Sensitif kan mek? Yela, paham-paham. Hehe.

Dia selalu kata dia ni garang dan hati kering. Tapi, saya tak rasa dia macam tu pun. Sepanjang saya kenal dia, apa yang saya nampak dan rasa ialah dia ni lemah-lembut orangnya. Cakap pun berhalus, tertib je. Suka dengar kalau dia kemukakan pape pandangan dan pendapat. Huuih. Berhemah sungguh bahasa dia. Tapi, kalau dengan budak-budak lelaki dia memang ala-ala brutal jugak lah. Hehe. Hilang sikit lembut dia tu. 

Dan apa yang bagusnya ialah dia ni contoh kepada saya untuk menjadi orang yang lebih rasional. Sebab apa-apa pun berlaku, misalannya berhadapan dengan konflik, ada masalah, stress, tertekan ke.. Dia mesti sempat untuk merasionalkan balik fikiran dia. Uuih. Susah tau dalam kita tertekan nak turn to rational thinking. Oooo~ 

Erm.. Dulu time belajar, selalu la jugak kami share problem sama-sama. Sama ada problem dengan orang ataupun problem pasal belajar. Terutamanya PSM. Yela, kami ni dibawah seliaan supervisor yang sama. Apa-apa masalah, mesti cari dia. Kadang-kadang teringat time kami berdua berkampung di bilik saya, menyiapkan proposal PSM dan PSM penuh. Fuuh. Letih tu hanya Allah yang tahu la. Dia la yang banyak tolong. Tolong semak ejaan, susunan page dan macam-macam lagi. Akhirnya, Alhamdulillah, Allah bantu kami. Dapatlah kami menyiapkan PSM dengan jayanya. 

Antara perkara lain yang saya rasa dia ni memang kawan yang baik ialah dia tak pernah memburuk-burukkan orang yang berkonflik dengan dia. Memang susah la nak dengar dia mengata orang. Biasanya dia akan share ‘the problem’ dan bukannya ‘the person’.. Kadang-kadang saya pulak yang konfius.. “Eh, dia ni berkonflik ke x?....” Huhu.. Tapi, saya respect dia la sebab apa-apa pun yang berlaku dia akan rujuk balik pada mak ayah dia. Saya pun tak buat macam tu. Apa-apa pun pandai-pandai sendiri. Tapi sejak rapat dengan dia la saya mula share-share cerita dengan mak. Apa pun tanya pendapat mak. Hee.

Ada satu masa tu dia pernah tak puas hati sebab mak ayah dia tak bagi kalau dia nak pergi jalan-jalan rumah kawan-kawan yang jauh-jauh sikit. Stress betul dia time tu. Tapi, apa-apa pun saya tau yang mak ayah dia berbuat begitu tujuannya tak lain tak bukan adalah nak protect dia. Dan akhirnya, dia tetap akur dengan mak ayah dia. “Good Girl”.

Dulu.. Dia pernah jadi roomate saya sekejap. Eh? Saya kan takde roomate? Hehe. Time tu dia ada la konflik sikit dengan roomate dia. Punca sebenar konflik, saya tak tahu. Sebab dia pun duduk dalam bilik saya takdela bercerita sangat. Apatah lagi nak mengata orang lain. Tapi, itu cerita dulu la. Sekarang ni diorang dah ok. Alhamdulillah.. Cuma waktu tu saya dah risau sebab saya ni tak pandai nak melayan orang. Takut dia x selesa. Tapi, dia okay je. Kadang-kadang dia bawak gitar.. Terer tau budak ni main gitar.. Kadang-kadang saya nak tido pun dia main jugak. Aaaaaa! 

Hehe. Baru-baru ni saya sakit, selain Sai, dialah yang banyak risau. Lepas mesej, mesej, mesej. Tapi, handphone saya rosak dan di offkan. Tiba-tiba je ada orang call no. mak saya. Bila dah heloo2, dia rupenya. Susah-susah je cari no. mak saya semata-mata nak tahu khabar berita kesihatan saya. Touching tau x time tu. Huhu. Touching, touching. Sehinggalah sekarang. Rajin dia bertanya khabar. Terima kasih, kawan. Semoga kamu berbahagia selalu.. =)


Affie Nadia Ab Rahman

2 comments:

  1. Eh2 name sape tu.. ^^p awk saje kn nk wat kite touching!! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Mana ade. xde niat pun nk buat Affie touching. =P

      Delete