10 April 2013

Bersyukur tak?



Assalamualaikum..


Saya harap semua orang yang membaca apa yang saya tulis sentiasa berada dalam keadaan kesihatan yang baik, sentiasa berada dalam kesyukuran dan sentiasa dimurahkan rezeki olehNya.. In Shaa Allah, aamiin..


Bila duduk tempat orang, walaupun senegeri terasa juga asingnya dan terasa juga segala yang dilakukan kena bergerak dengan sendiri.. Disebabkan perasaan yang terasing dan perlunya berdikari sendiri, fikiran dan ingatan mulalah melayang-layang teringat bagaimana diri ini mampu berdiri dengan adanya kawan-kawan yang baik dianugerahkan Allah SWT sewaktu zaman belajar dulu.. Kemana-mana, nak buat apa mesti akan ajak kawan-kawan..
Walaupun ada manis dan ada pahitnya kenangan bersama kawan-kawan, tapi semua tulah yang mengajar macam mana nak terus bergerak ke depan..


Sekarang.. Terasa jugaklah sunyinya.. Maka, selalulah teringat pada kawan-kawan se-UTM; Saidatul Akmal, Affie Nadia, Norain Ali, Raidah Razak, Azura Aris, Abyka Ayien, Shila Yunus, Junaidah Yusof, Kak Indah, Farah Hanim, A’qilah, Mira Palapes, Khalilah, Fatim Nasuha, dan ramai lagi.. Tak lupa juga kawan-kawan yang dah lama menjadi tulang belakang saya; Atiqah, Hazwani dan Nadia.. Nama-nama ini selalu ada ketika saya perlukan bantuan dan pertolongan mereka.. Bukan itu sahaja, ketika saya ada melakukan kesalahan dan kesilapan, teguran mereka selalu mengingatkan saya..


Tak ada kata lain yang nak dikatakan... Hanya..... Rinduu..


Hmm.. Saya tak tahulah, nak cakap macam mana.. Kalau saya asyik cerita masalah itu dan ini dalam blog ni, seolah-olah saya tak bersyukur dengan apa yang saya ada.. Sebenarnya, saya selalu rasa macam saya sorang-sorang je dekat sini.. Fikiran dah mula jadi negatif.. Walaupun mula-mula masuk, saya dah positifkan diri, tapi.... Tak semudah itu.. Benda-benda negatif yang saya tak pernah nak fikir dan bayangkan pun masih ada jugak orang yang selalu bercerita benda-benda yang tak elok pada saya.. “Shakila, awak kena hati-hati sikit... Diorang tu bukan baik sangat.. Jadi, jangan percaya sangat dengan mereka.. Entah-entah diorang tu cuma nak korek-korek rahsia je dari awak..” Kalau boleh, saya tak mahulah fikiran dan diri saya dipenuhi dengan benda-benda negatif macam ni!.. Huu.. Tak mau!!Ya Allah, Nauzubillahiminzalik.. :(


Bila saya rasa banyaknya perasaan terpendam dalam diri, lepas solat tu saya menangis lah! Huuu... Dah tak tahann.. Time tulah, saya baru boleh muhasabah diri balik.. 


“Mana ada saya sorang-sorang dekat sini.. Ada lagi sedara-mara kan.. Nanti dalam kubur lagilah... seorang diri...”


“Yang sebenarnya, Allah memang nak aku belajar berdikari.. Takdelah mengharapkan bantuan kawan-kawan 100%.. Apa yang lebih bagus.... Sebenarnya, Allah nak didik aku yang pergantungan dan pengharapan itu perlu diletakkan padaNya 100%...”


“Kebiasaannya... Aku selalu membesar-besarkan musibah dan ujian melebihi nikmat yang Allah beri.. Selalu rasa tak ada itu dan tak ada ini.. Selalu rasa tak cukup itu dan tak cukup ini..Aku nak ke kalau Allah tarik nikmat sebelah mata, dan gantikannya dengan segunung permata?.. Aku nak ke kalau Allah tarik nikmat sebelah kaki, dan gantikannya dengan selautan intan berlian?.. Yang mana aku nak?.. Masih tak cukup lagi ke nikmat yang aku terima?.. Astaghfirullahalazim..”


“Aku selalu kata, letihlaa pergi balik kerja jalan kaki.. Penat!.. Aku selalu lupa yang ada orang di dunia ini tak ada kaki untuk mereka berjalan, tak dapat merasa nikmat menggunakan keupayaan mereka.. Susahnya untuk aku beringat, dan berfikir baik dengan nikmat yang Allah beri.. Aku selalu nampak susah daripada senang.. Aku selalu lalai untuk menegur diri bahawasanya, ada hikmah di sebalik setiap ketentuanNya.. Jalan kaki, oraite apa kan?.. Boleh exercise, jimat duit belanja untuk minyak, pergi kerja pun On-time dan banyak lagi kebaikan yang boleh aku dapat.. Walaupun kadang-kadang, aku selalu rasa takut bila berjalan kaki sorang diri, tapi.. Pada masa yang sama, perasaan takut tu membuatkan aku jadi rajin nak berdoa setiap pagi supaya Allah selamatkan aku dari sebarang bahaya, celaka dan kejahatan manusia.. Aku jadi lebih kerap nak mengamalkan bacaan ayat Qursi.. Jadi, aku berharap aku akan meletakkan pergantungan pada Allah..”


Saya.. Selalu leka.. Saya.. Selalu lalai.. Saya harap, ujian-ujian yang Allah bagi akan menjadi nikmat-nikmat kehidupan yang perlu dirasai supaya saya lebih berani dan membuat sesuatu dengan seikhlas hati..


Saya.. Taknak kejar duit.. Saya taknak kejar kaya dengan harta-benda.. Saya, tak tahulah.. Sebab  saya takut dengan ujian berbentuk nikmat.. :(


Moga Allah tak jauhkan saya dari kasih sayangNya.. Saya tahu, Allah sayang saya!!! Perlu untuk saya bersyukur..bersyukur... Terima kasih Allah..


Saranghae, Allah!


Tulis, macam-macam boleh tulis..
Cakap, macam-macam boleh cakap..
Senang...
Tapi, susah...

No comments:

Post a Comment