09 April 2013

sOKSEKSEK


Assalamualaikum...


Ya sahabat-sahabat, kawan-kawan dan juga teman-teman.. How are you? Semoga anda sentiasa berada dalam kesihatan yang baik, rezeki yang murah, liku-liku hidup yang mudah, diri (mental, emosi dan fizikal) yang sentiasa kuat dan senantiasa dilindungi dan diberkati Allah SWT.. Aamiin..


Ooceehh.. Rasa macam dah beberapa hari saya tak meng’update’ apa-apa cerita di blog kesayangan saya ni kan.. Hmm.. Nak buat macam mana, bila dah tiba masa ‘malas’, maka malaslah jadinya.. Jadi, akan tidak ada lah apa-apa update terkini.. Lalu, menyebabkan pengunjung-pengunjung merasa bosan bilamana tak ada apa-apa cerita terkini.. Hehehh.. Rilekk laa..


Saya tak tahu nak update cerita pasal apa.. Tapi, bila fikir-fikir saya nak berkongsi secebis cerita terkini la pasal kehidupan kerja saya.. Hahah. Ecehh.. Berkerjaya la sangattt kan.. Tapi, syukurlah.. Sekurang-kurangnya, Allah bagi juga ruang dan peluang untuk saya rasa bagaimana sibuknya, bagaimana stressnya, bagaimana sukarnya, dan bagaimana nak handle perasaan tak senang di tempat kerja.. Hmm.. Susah jugalah nak adapt dengan suasana dan situasi sekeliling yang baru..


Tapi, so far so good lah kot.. Sebab, dah tahu skop kerja.. Kalau sebelum ni pening-pening lalat jugaklah disebabkan tak tahu nak buat menda.. Bos lah yang banyak membantu beserta kawan-kawan di tempat kerja..


Tapi, itulah.. Dalam kita cuba berusaha untuk adapt dengan situasi baru, macam-macamlah dugaan yang perlu dilalui.. Dan, pada masa tu jugaklah macam-macam perasaan, emosi bermain-main dan berlegar-legar dalam diri.. Kalau perasaan tu negatif, memang kena cepat-cepatlah positifkan balik! Haha.. Yang mana, ianya agak susah untuk saya sendiri laksanakan.. Hmph!


So, dekat Kuantan ni saya stay rumah Tok Sedara.. Rumahnya............. Tettt! Tak boleh bagitahu specifically.. Agak bahaya, kata anggota polis dekat ceramah dulu.. Hehe.. Jadi, setiap hari kalau nak pergi ke pejabat, saya akan jalan kaki jelah.. Yang mana perjalanan untuk sampai ke tempat kerja hanya memakan masa selama 10-15 minit kot.. Kalau saya jalan macam ribut, dalam 10 minit sampai lah.. Hehehehehh.. Tapi, kalau saya jalan macam siputtt, memang 15 minit +++ lah kot sampainya.. Ngeee~


Saya masuk kerja, pukul 9.00 pagi.. Yang mana saya memang suka! Suka! Suka! Sebab, tak perlu nak mandi pagi-pagi.. Hihihihi..


Okey. Part yang paling best adalah... Meja saya dalam bilik bos! Hah! Memang beku lah saya duduk dalam bilik bos! Betul-betul menghadap muka bos.. Amek kau! Kih3.. Dah macam secretary beliau pulak.. Tapi, okeylah.. Ni lah masanya nak perasan yang aku ni bos ataupun secretary bos! Hihi.. Berangan-angan~ Okey, fine.. :P Sebenar-benarnya, saya sangat-sangat tak selesa kena duduk dalam bilik bos, sebab saya perempuan dan dia lelaki.. Hukhuk.. Mulalah, dalam kepala ni asyik kata “bila la jodoh aku nak datang kahwin dengan aku..” haha. You know what? Saya memang tak selesa!!!! Dah bagitahu dah ke bos, saya nak duduk dekat luar.. Bos said, “No!”..



Okey, fine lah!


Kawan-kawan yang saya call selalu cakap, “Shakila!! Bestnya, dah kerja!!” Dalam hati ni, hanya dup dap dup dap bila orang berkata macam tu.. Ya Allah, tak tahu la nak kata apa.. Sebab, saya berada dalam environment yang baru, ditambah pula dengan ini merupakan pengalaman pertama bekerja dalam office.. Ini bukan lagi praktikal ke.. Atau training tau.. Yang ini dah memang kena buat kerja betul-betul..


Okey, fine lah.. Ramai yang tanya, “Kila kerja awak kena buat apa je ya?”.. hehe.. Biarlah rahsia.. Eceh.. takdelah.. Malas nak tulis pasal benda apa yang saya kena buat.. :)


Saya sebelum ni, selalu lah cakap pada diri.. “Ya Allah, bestnya kalau aku dapat jadi kaunselor”.. (Walaupun, hakikat sebenarnya diri sendiri pun tak tahu apa yang bestnya jadi kaunselor, main mintak je kan.. Matlamat takde, motif mintak kerja as kaunselor pun tak tahu..) Hmm.. Allah memang baik dan sangat Agung! Allah bagi apa yang saya selalu mintak-mintak dulu.. Tapi, tulah.. Syukur, Alhamdulillah..


Walaubagaimanapun, menjadi kaunselor tak semestinya diri kita ini dijamin BEBAS dari sebarang masalah. Malah.... Akan datang menyerang kepada kita, bertimbun-timbun lagi masalah, ujian, cabaran dan dugaan.. Yang mana, saya sendiri pun terkalut-kalut lagi nak faced dengan semua benda baru.. Problem yang datang pun boleh diistilahkan sebagai problem baru yang saya tak pernah alami sebelum-sebelum ni.. Jadi, kebanyakannya adalah benda-benda baru..


Kalau nak dibandingkan, zaman belajar lagi best dan seronok! Betul! Saya tak tipu.. Benda yang paling seronok ialah kawan-kawan. Kawan-kawan di tempat kerja tak sama macam masa belajar dulu.. Totally, different! Ramai sangat *unexpected person* okey.. Baiklah, “tak sama” di sini, bukanlah bermakna kawan-kawan office saya “tak baik”.. TIDAK okey.. Mereka okey-okey saja okey.. Hoho.. Susahlah nak di explainkan di sini.. :P


Okey.. Saya mula-mula datang, memang orang kata “freshiee”.. Baik je kan.. Pendiam, banyak benda tak tahu.. Lagi, saya bercakap pun memanglah tersopan sekali! Huahuahua..


Terasa macam hipokrit gila-gila.. Alah, biasalah budak baru nak belajar kan.. Perasaan berdebar-debar tu, tuksah cakap lah.. Memang naik tekanan darah agaknya! Haha.. Tapi, itulah, bila dah lama sikit barulah tahu yang di tempat kerja ni pun ada macam-macam propaganda dan politik. Aahh! Memang tak suka. Saya memang tak reti nak “bengkang-bengkok”.. Saya jenis “straight”.. Tak reti nak menipu-nipu kalau buat kerja.. Lagi-lagi nak mencipta propaganda, hahah! Memang taklah!!!


Saya rasa biarlah saya jadi diri sendiri.. Senang, tak payah nak hipokrit kena jadi orang lain. Payah lah! Biarlah orang nak tengking, orang nak benci, orang nak pijak kepala sekali pun.. Malas saya nak lawan balik.. Haha.. Buatlah apa sekalipun.. Saya malas nak ambil tahu dan malas nak ambil kesahh.. Hihi.. Nanti kang, terbeban pulak nak fikir benda-benda tak berfaedah macam tu.. Yang penting, saya buat kerja saya sudah.. Dan yang paling utama, saya masih lagi ada kepercayaan bahawasanya, “buat sesuatu yang baik, maka yang baik-baik jugak akan datang pada kita”.. Haha.. Ayat propaganda je belaka! Aisehh..


Jadi, saya rasa saya pun dah mengantuk.. Kita sambung story-mory lagi lain kali yep!


P/S: Kalau sesiapa yang nak share problem ke dengan saya, saya amat mengalu-alukan.. hehe.. Boleh jugaklah, saya praktis kepelbagaian jalan penyelesaian terhadap berbagai-bagai masalah kan..



Ditaip malam tadi..
Dipost hari ini..







No comments:

Post a Comment